Je bent niet ingelogd. De nieuwsbrief bevat mogelijk gebruikersinformatie, dus deze wordt mogelijk niet correct weergegeven.

De hongerdood van een Russische pianist, liefde voor een verloren land, Oekraïense beeldenstorm in slow motion, en families op zoek naar vermiste zonen in Koersk

De hongerdood van een Russische pianist, liefde voor een verloren land, Oekraïense beeldenstorm in slow motion, en families op zoek naar vermiste zonen in Koersk

 

Beste Bezoeker, 

 

Pianist Pavel Koesjnir stierf een eenzame hongerdood in Siberië. Zijn einde illustreert de perversiteit van de terreur in Rusland tot in detail, betoogt Laura Starink.

 

Vorig jaar verscheen Elena Kostjoetsjenko’s book I Love Russia. Svetlana Satsjkova, net als Kostjoetsjenko journalist en schrijver, moest het boek af en toe even wegleggen. Het schetst zo'n verschrikkelijk beeld van haar vaderland dat ze zich afvraagt: waarom houden we alsnog van dit land?

 

De Nederlandse kunstenaar en documentair fotograaf Mischa Keijser fotografeerde in Odessa kunst die met stellages en zandzakken wordt beschermd tegen Russische aanvallen. Voor RAAM beschrijft hij de symbolische betekenis van zijn werk. 

 

Toen het Oekraïense leger begin augustus de grens met Rusland overstak, bevonden zich enkele tientallen tot honderden dienstplichtigen in de regio. Journalisten van Verstka spraken met hun families over het lot van hun zonen.

 

Niet alle politieke gevangenen profiteerden van de spectaculaire en ook gekritiseerde ruil tussen Rusland en vijf westerse landen. Zo stierf pianist Pavel Koesjnir een eenzame hongerdood in Siberië. Zijn einde illustreert de perversiteit van de terreur in Rusland tot in detail, betoogt Laura Starink in een terugblik.


 

In October last year, Elena Kostyuchenko’s book with the provocative title I Love Russia was released in English. Drawing from her previous reporting for the Russian newspaper Novaya Gazeta, Kostyuchenko tries to understand how her home country has descended into fascism. The picture she paints is so horrific, that fellow journalist and writer Svetlana Satchkova had to put the book down several times. She found herself having an internal dialogue with its author, asking: what do we mean when we say that we love Russia? 


 

De Nederlandse beeldend kunstenaar en documentair fotograaf Mischa Keijser raakte gefascineerd door ingepakt Oekraïens erfgoed. De stellages en zandzakken die de kunstwerken op de Oekraïense pleinen moeten beschermen tegen Russische aanvallen: dat wilde hij vastleggen. Tijdens zijn reis naar Odessa van afgelopen voorjaar bracht hij in beeld hoe ingepakte kunst in de belegerde stad symbool is komen te staan voor de Oekraïense identiteit.


 

On August 9, Russian authorities declared a federal-level emergency in the Kursk region, where Ukrainian forces had already been advancing for four days. Anywhere from several dozen to several hundred non-mobilized conscripts may have been present in the region when Ukrainian troops crossed the border. They now face the brunt of the Ukrainian incursion. Journalists from the independent outlet Verstka spoke with the families of seven conscripts serving near the city of Sudzha to learn the fates of these young men.