Heineken gaat zijn brouwerij in de Russische enclave Kaliningrad sluiten. Het is de derde brouwerij die Heineken sluit, sinds de bierproducent in 2002 zijn eerste vestiging in Rusland opende. Op het hoogtepunt bezat het bedrijf 10 brouwerijen van het uiterste westen in Kaliningrad tot aan Chabarovsk in het Verre Oosten. Eerder al sloot Heineken zijn vestigingen in Sint Petersburg en Novotroitsk.
Tegenvallende bierverkoop en regeldruk zijn de redenen voor de sluiting. De productie van de brouwerij in Kaliningrad zal worden herverdeeld onder andere fabrieken. De locatie zal deels dienst gaan doen als opslagplaats.
Heineken in Rusland. Foto: Heinekenrussia.ru
Bier te duur geworden
De afzet van bier in Rusland is sterk gedaald: sinds 2008 met ruim één derde. Dat komt, doordat het bier voor de consument te duur te geworden. De accijns is sinds 2008 maar liefst zeven keer zo hoog geworden. Ook mag het bier niet meer overal worden verkocht en is er een beperking op het maken van reclame ingevoerd. Voor 2017 staat opnieuw een accijnsverhoging op het programma.
Heineken had grote verwachtingen van de Russische markt. Het bedrijf investeerde 1,2 miljard euro en was binnen 4 jaar de derde bierproducent van Rusland. Rusland was in 2006 het land waar Heineken het meeste bier verkocht. Heineken zette in op de verwachting dat de Russische bevolking van wodka op bier zou overstappen. Aanvankelijk gebeurde dit ook, maar momenteel lijkt wodka weer populairder te worden, mede door plannen van het Kremlin om de wettelijke minimumprijs van wodka te verlagen. Ook andere brouwerijen sluiten hun fabrieken. Behalve de drie van Heineken zijn er nog 9 brouwerijen gesloten.
Alcoholregistratie
Brouwerijen merken daarnaast de druk van nationale regelgeving. De recente invoering van registratie van de productie en omzet van alcohol en alcoholhoudende producten is voor de handel een extra belasting. Het systeem moet zwarte handel en de verkoop van namaakproducten tegengaan. Winkeleigenaren zijn verplicht software te installeren waarmee de verkoop van alcohol automatisch wordt geregistreerd in een centrale databank. Handelaren die niet geregistreerd staan, kunnen geen alcoholhoudende producten van de fabrikanten afnemen.
Ondanks de vele sluitingen werken de overgebleven fabrieken, bijvoorbeeld die van concurrent Baltika nog altijd niet op volle capaciteit. De sluiting van de Heinekenfabriek is een teken dat de negatieve trend in de markt aanhoudt. De grootste brouwers hebben de regering gevraagd de accijnzen te bevriezen op het niveau van 20 roebel om de markt te stabiliseren. Maar het ministerie van Financiën zegt dat de accijnzen op bier op zijn vroegst in 2018-2019 zullen worden bevroren.
Bronnen: Vedomosti, Novaya Gazeta, EGAIS.com