'Hebben jullie dan een mening? Nee!'

Een directrice van een middelbare school in de Russische provincie Brjansk roept een klas ter verantwoording. Een van de scholieren is opgepakt, omdat hij een oproep heeft verspreid voor een protest van oppositieleider Navalny tegen de corruptie van de regering. De leerlingen laten zich niet intimideren. Het klassegesprek is opgenomen en verspreid via internet. Het geeft een uniek inkijkje in de onverschrokkenheid van de scholieren en de paniek van de docenten.

 Protest in BrjanskMiddelbare scholieren in Brjansk (400 km ten zuidwesten van Moskou) doen oproep om premier Medvedev ter verantwoording te roepen. De foto met oproep werd gedeeld door een andere scholier, die vervolgens door de politie werd opgepakt.

Maksim Losev deelde op Vkontakte, het Russische Facebook, een oproep om op 26 maart in Brjansk een meeting te houden om van premier Medvedev opheldering te eisen over beschuldigingen van grootschalige corruptie. Oppositiepoliticus Navalny publiceerde onlangs een video en documenten over de handel en wandel van Medvedev. Maksim Losev, de jongen die de oproep deelde, werd door de politie uit de klas gehaald en meegenomen. Waarna schooldirectrice Kira Petrovna Gribanovskaja samen met de docente maatschappijleer de klas ter verantwoording riep. Het gesprek werd opgenomen en door Navalny verspreid. De scholieren – er zijn steeds verschillende aan het woord - laten zich niet zomaar intimideren, zoals blijkt uit de opname die wij hier in vertaling weergeven.

Directrice: Voor wie er belangstelling heeft voor de activiteiten van Navalny. Goed, hij stelt voor onze politieke top te laten vallen. Nee tegen corruptie zeggen, enzovoort. Welke concrete dingen stelt hij voor, een meeting houden?

Scholier: Ja, hij wil gewoon antwoord krijgen. Hij heeft een video gemaakt over Medvedev en wil antwoord van de autoriteiten. Maar die zeggen niets.

Directrice (onderbreekt hem): Wacht eens even. Jullie maken een video over mij Kira Petrovna, en schrijven dat ze dit en dat, en iets laat lopen, dat haar school vergeven is van de kakkerlakken, en dan houden jullie een meeting en eisen antwoord. Wat denk je, ga ik dan met jullie in gesprek?

Scholier: Nee.

Directrice (begint te schreeuwen): Medvedev ook niet, het is bespottelijk. Een politiek programma, dat zijn concrete acties om de economie te verbeteren, dat is het uitwerken van bepaalde plannen. Wat hij doet is een zuivere provocatie, snappen jullie dat? Jullie snappen dat nog niet. Onze economie is op dit moment heel wankel, laten we er niet omheen draaien, een economisch ravijn. Waardoor komt dat? Jullie hebben maatschappijleer gehad, jullie weten dat er een economische blokkade tegen ons gaande is, toch? Ik wil van jullie horen wat jullie weten van wat er aan de hand is. Waardoor is de crisis veroorzaakt?

Scholieren (in koor): Door de sancties van de Europese Unie.

Directrice: Inderdaad, de Europese Unie. De politiek van onze leider is op dit moment heel stabiel en krachtig. Zijn status in de wereld is heel hoog (gegiechel van scholieren), dat komt door zijn buitenlandse politiek. De binnenlandse politiek is, logisch, nogal zwak. Waarom? Omdat er geen geld is. En dat voelen wij vooral...

Scholier (onderbreekt haar): En wat is dat voor een buitenlandse politiek die wij bedrijven? Amerika is tegen ons, Europa is tegen ons.

Directrice: En hoe komt dat? Vertel. Waardoor?

Scholier: Door de Krim, die wij hebben afgepakt.

Directrice: En vind je dat verkeerd?

Lerares: Hebben wij de Krim afgepakt?

Scholier: Nou, het was dat wij ons hebben bemoeid met een crisis.

Directrice en lerares door elkaar heen: Er was een referendum, 85%. Vertel mij eens, wat is volgens jou gebeurd? Dat zou ik wel willen weten. Misschien ken ik een kant niet, heb ik iets gemist.

Scholier: Nou, waarom zijn er dan sancties tegen ons ingesteld?

Directrice: Je hebt net zelf het antwoord gegeven.

Lerares (zegt voor): Omdat we kracht lieten zien, omdat we kracht toonden.

Scholier: Vanwege de Krim.

Directrice: Maar waarom is er een oorlog op de Krim begonnen, eh, niet op de Krim, maar in Oekraïne, weet je dat?

Scholier: Nou, vanwege de revolutie, verandering van het regime.

Directrice: Ha, ha, jongen, je hebt niks gelezen en je weet niks, je kennis is heel oppervlakkig. Waardoor is dat conflict ontstaan, waarom heeft Amerika zich ermee bemoeid?

Scholier: Zo direct heeft Amerika zich niet ermee bemoeid.
(onduidelijk rumoer)

Directrice: En wat was de houding van Amerika?

Scholier: Heeft u daar Amerikaanse troepen gezien, in Oekraïne?

Directrice: En Russische troepen, heb jij die in Oekraïne gezien?

Scholier: Ja. (gelach van klasgenoten) Er zijn video’s, je kunt het zien.

Directrice: Video – dat is in de eerste plaats regie, dat moet je niet vertrouwen..
Jongens, jullie hebben een heel eenzijdige blik op deze kwestie, en een breed politiek perspectief hebben jullie niet. Heel beperkt: jullie hebben Navalny gezien, zijn video bekeken, dat is alles! Alleen wat ze jullie aansmeren. Soms gebruiken jullie niet gecheckte en zelfs, kun je zeggen, provocatieve bronnen.

Lerares: Als marionetjes.

Scholier: Als onze mening nou dezelfde is als de zijne..

Directrice: Hebben jullie dan een mening? Nee! Let op. Ik wil dat jullie niet alleen kijken naar die.. Als ze zeggen dat het hier slecht is, bekijk dan andere bronnen. Waarom vertrouwen jullie maar één bron?

Lerares: Elk feit moet je in twijfel trekken.

Scholier: We bekijken niet een enkele bron.

Directrice: Nou, blijkbaar kijken jullie in een bepaalde richting.

Lerares: Luisteren jullie naar de Voice of America?

Scholier: Onze televisie laat alleen zien wat de staat uitkomt. Iets anders laten ze ons niet zien.

Directrice: Aha, jongens, ik snap het, wij hebben jullie niet goed opgevoed tot burgers. Burgerschap is bij jullie een grote min. Patriotten in jullie school, ik bedoel in jullie klas zijn er niet. Moet ik het zo zien?

Scholier: Wat betekent het patriot te zijn?

Lerares: Als ik zeg, Nikita, wil je een patriot zijn? Haal een groep bij elkaar en maak samen je straat schoon.

Directrice: Jongens, wie van jullie is vrijwilliger? Steek je hand op (pauze). Zo is het hier gesteld met burgerschap. En waarvoor is er vrijwilligerswerk? Zo is het gesteld met jullie burgerschap. Je hoeft niet naar de top te kijken, naar Poetin, naar Medvedev. Kijk naar je eigen buurt.

Scholier: Wacht eens even. Vrijwilligerswerk is georganiseerd door Verenigd Rusland, en die steunt u, toch?

Directrice: Ja.

Scholier: Nou, wij zijn tegen Verenigd Rusland. (gelach)

Directrice: Wie zijn wij?

Lerares: Waarom spreek je over wij in het meervoud?

Directrice: Wie is tegen Verenigd Rusland?, steek alsjeblieft je hand op.

Scholier: Ik.

Lerares: Wel, wel.

Directrice: En waarom dan?

Scholier: Wij zijn tegen Verenigd Rusland

Directrice: Ja, ik hoor het, tegen, maar waarom, wat is de reden?

Scholier: Vanwege rechtvaardigheid.

Directrice: En wat is dat dan, rechtvaardigheid?

Scholiere: Dat is wat wij niet hebben.

Scholier: Rechtvaardigheid is wanneer het gezag zich bekommert om mensen en niet alleen om zichzelf...

Directrice: Welk gezag?

Scholier: Dat zich bekommert om mensen, om gewone burgers en niet om de eigen miljoenen. Veel mensen willen leven in een vrije staat, in een vrij land.

Directrice: Dus jullie vinden dat met de komst van Poetin en Medvedev het leven in dit land slechter is geworden?

Scholier: Ja.

Andere scholier: Ze zitten er gewoon te lang, ze zitten er te lang.

Directrice: Heb jij soms in een andere tijd geleefd? Ik heb waarschijnlijk iets gemist. Onder wie heb je dan beter geleefd?

Scholier: Ik?
(gelach in de klas)

Directrice: Je hebt toch gezegd dat je leven slechter was onder Poetin en Medvedev.

Scholier: Wij hebben geschiedenis gehad...

Directrice: Natuurlijk.

Scholier: Dus.

Directrice: Ik vraag aan jou, aan jou persoonlijk, onder welke regering heb je beter geleefd? Wat dus?

Scholier (lachend): We hebben feitelijk maar één machthebber gehad.

Andere scholier: Hij zit er al meer dan 20 jaar.

Directrice: Je zegt dat het slechter is geworden. Wat dan? (begint te schreeuwen) Jullie hebben de dolgedraaide jaren 1990 niet meegemaakt, toen iedereen, neem me niet kwalijk, een steekwapen had of een vuurwapen, en in het land de wetteloosheid regeerde. Dat was de tijd dat ik studeerde. Na achten ’s avonds was het eng om op straat te zijn, jullie hebben dat niet meegemaakt. Jullie hebben nog niet eens rellen meegemaakt.

Scholier: En wilt u dat soms weer? Zonet hebben ze zomaar iemand vastgezet, meegenomen naar het politiebureau.

Directrice: Dat is burgeroorlog.

Scholier: Dat is wetteloosheid.

Directrice: Precies. Want waartoe leidt in de eerste plaats het houden van meetings en het splijten van de macht? Tot politieke crisis en daarna tot burgeroorlog.

Lerares: En daarna tot burgeroorlog!

Beiden door elkaar: Burgeroorlog. Broedermoord. Willen jullie dat, zoals in Oekraïne, zoals bij ons in 1918?

Scholier: Wij willen deze regering niet.

Andere scholier: Nee, wij willen ons eigen standpunt.

Lerares: Kunnen jullie dat nu dan bereiken?

Scholier: Ja.

Lerares: Hoe dan?

Scholier: Gewoon door meetings te houden.

Lerares: En dan wat?

Scholier: Dan heb je een menigte.

Volwassenen in koor: Een menigte, daar heb je het!!!

Lerares: En dan? Wat dan?

Scholier: Dan zien mensen dat. Dan zien ze dat de burgers tegen zijn.

Lerares: De burgers? Een handjevol mensen, die door volwassenen worden aangevoerd, mensen die zo te zeggen niets te verliezen hebben.

Directrice: Jongens, wij hebben tenminste geprobeerd om jullie van iets te overtuigen, jullie ergens voor te behoeden. Wat er nu begint, dat heet polemiek, en daar heeft niemand iets aan. Jullie moeten nu, ... Ik verplicht jullie niet, maar ik raad jullie aan om te volgen wat wij gezegd hebben, om bepaalde conclusies te trekken. Ik denk in de eerste plaats aan jullie toekomst.

Lerares: Onthou, hoe riskant het is.

Directrice: Ik ben ook tegen die vertegenwoordigers van de macht ingegaan, ik heb geprobeerd om iets te doen om Maksim te verdedigen, ik heb gezegd dat het gewoon een jeugdige stommiteit was, waar niemand op zit te wachten. Geloof mij, hij heeft het nu niet leuk, helemaal niet leuk. Ik wil niet dat iemand van jullie in een dergelijke situatie terecht komt. Trek je eigen conclusies. Alles wat jullie hier in de klas zeggen, dat is gewoon loze praat. Doe wat, ik herhaal, wordt volwassen en bereik iets, dat is de juiste weg. En dit zijn kinderlijke kletspraatjes.

Lerares: Jongens, ik vraag jullie nog een keer, denk na.

 

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.